Olkapää kuntoon vol.3: Joni Ikosen käsittelyssä

5546 näyttökertaa

"Mene ammattilaisella äläkä yritä hoitaa loukkaantumisia vain itseksesi!". Näin totetsi Joni Ikonen, joka on eräs parhaimpia urheiluhierojia joita tunnen. Jonin käsittelyssä käy puolet tutuistani, niin kehonrakentajat kuin voimanostajatkin. Joni käsitteli olkapäätäni 30 minuutin ajan ja kertoo ammattilaisena olkapäävamman hoidosta.

Tekniikalla, ei voimalla

Joni on erittäin tekninen urheiluhieroja ja käyttää hyvin paljon aikaa omien hierontatekniikoiden "uudelleen keksimiseen" ja teorian opiskeluun. Olen vahvasti sitä mieltä, että hyvä urheiluhieroja on hyvin kouluttautunut ja etsii aktiivisesti uutta tietoa lihasten hoidosta. En kuitenkaan väheksy voimankäyttöä ja 100 kiloisena karjuna Jonilla ei voimasta todellakaan ole puute.

Kuitenkin, haluan korostaa positiivisesti Jonin teknistä lähestymistä hierontaan ja ihmisen fysiikan (ja asiakkaidensa) ymmärtämistä. Joka kerta Joni löytää uuden tavan irroitella lihoja toisistaan ja sellaista jumia ei ole, jota Joni ei saisi auki vähintään toisen tai kolmannen hierontakerran aikana.

Uskon vahvasti siihen, että kehitykseni on todella lähtenyt lentoon silloin, kun aloin käymään urheiluhierojalla ehkä noin. 5-8 vuotta sitten. Oikeastaan Joni opetti minulle miksi lihashuolto on niin tärkeää mm. lihasvoiman ja lihasmassan suhteen. Jos mietit kannattaako urheiluhieronta, niin aloita Ikosen käsittelyllä ja tulet huomaamaan eron seuraavassa selkätreenissä! 

Vauhdilla eteeenpäin

Joni kehotti tekemään kipukaaritestin muutaman päivän päästä ja tunnustelemaan missä mennään. Kivun pitäisi pikku hiiljaa vähentyä, joka merkitsee parantumista. Mikäli kipu vielä jatkuu muutamien viikkojen päästä, on syytä mennä magneettikuvauksiin.

Olen treenannut nyt viikon verran aktiivisesti ja olkapää ei ole juurikaan haitannut treenejäni. Edes rinnan treenaaminen ei ole hankalaa, kunhan välttää penkkipunnerrusta ja leveää otetta. Tottakai varon isoihin painoihin menemistä, vaikka kuinka "terveeltä" tuntuisi, mutta uskon yhä enemmän siihen, että olkapää on parantumassa. Varmasti osasyynä näin nopeaan toipumiseen (kop kop) on ja oli tehokas ensihoito ja nämä reissut ammattilaisille. Kävin noin viikko sitten Wellu Niskasella tutkituttamassa rankaa ja lukkoja, jotta sekin puoli saatiin kuntoon.

Tästä siis jatkuu toipuminen ja mahdollisesti heinäkuun lopussa voisi koittaa penkkipunnertaa. Tarkoitus olisi vielä jossain vaiheessa napata se 200kg nätisti, ilman loukkaantumisia ja ilman perseennostoa! :)

Wait, there's more!

Jotta rakkailla lukijoillani ei tulisi tylsää, ja tiedän teidän olevan sisällä vaikka onkin kesä, niin katsokaa Mika Nyyssölän Gymlog 12, jossa Ikonen näyttää varsin tehokkaita lihashuoltoliikkeitä, joilla ehkäiset loukkaantumisia. Ajassa 16:45 puhutaan rintalihasten venytysliikkeistä.