Rentoutuminen ja stressin välttäminen

3887 näyttökertaa

Elämä ei aina mene niinkuin elokuvissa, mutta sitä voi yrittää helpottaa elämän pienillä muutoksilla. Tässä muutama vinkki rentoutumiseen ja stressin välttämiseen.

Elämä vaikuttaa helposti yhdeltä valtavalta oravanpyörältä - minulla se on työn, salin ja kodin pyhä kolminaisuus. Valitettavasti lähes jokaisen meistä on kuitenkin käytävä töissä, pidettävä huolta perheestä ja maksaa laskut.

Pieni lisäaika ENNEN työpäivää voi nostaa mielialaa merkittävästi, sillä työpäivän päätteeksi ei ole sellainen tunne, että olisi ollut vain "töissä" koko päivän.

Vahvinkin ihminen vaatii kuitenkin välillä jotain muuta, joka vie ajatukset pois arjesta ja suorittamisesta. Jos emme voi vaikuttaa isoihin asioihin, kuten työnteko, perhe ja verojen maksaminen, niin koita rakentaa jotain SINULLE tärkeää tekemistä rikkomaan arjen monotonisuus.

Seuraavilla pikkuasioilla voit saada kivan energiaboostin päivään ja mielialan nousemaan:

Aamusta

Herää hieman aikaisemmin (eli mene myös aikaisemmin nukkumaan) ja katso vaikka itsellesi kiinnostavaa TV-sarjaa hetki. Ota aikaa itsellesi aamusta lukemalla rauhassa lehtiä, selaa nettiä tai tee blogia.

Fyysiselle kaverille, jolla on kiire, niin tee vaikka 10-15 minuutin punnerrus, vatsat ja kyykkyhyppely. Käynnistä kroppa siis heti aamusta.

Pieni lisäaika ENNEN työpäivää voi nostaa mielialaa merkittävästi, sillä työpäivän päätteeksi ei ole sellainen tunne, että olisi ollut vain "töissä" koko päivän.

Työpaikalla

Ota tavaksi vaikka lukea ammattikirjoja tauoilla, selaa ulkomaalaisia verkkolehtiä tai kirjoittele blogia. Huomaan, että tauot töissä kuluvat liian helposti työsähköposteja selaamalla. Irroita aivot työpäivän aikanakin.

Fyysisen työn tekijälle taas pikku tauko voi olla kävelylenkki korttelin ympäri, eikä istuminen taukohuoneessa. Vaihtuvat maisemat antavat energiaa ja virkistävät mieltä.

Ennen kuntosalia

Jos olet oikeasti todella väsynyt työpäivän päätteeksi, niin harkitse ottavasi pieni lepotauko ennen punttisalia. Jos et ehdi käymään kotona välimatkoista johtuen, niin mene työpaikalla rauhalliseen paikkaan ja lepäile makuuasennossa 20 minuuttia.

Tämä alentaa verenpainetta, antaa energiaa ja virkistää mieltä. Jos torkahdat, niin vielä parempi, laita vain herätys soimaan viimeistään 30 minuuttia lepuuttelusta.

Ei ole mitään järkeä mennä haukottelemaan salille, mutta aivan lyhytkin lepi voi antaa merkittävän buustin treeneihin.

Ennen nukkumaan menoa

Jos nukahtaminen on sinulle vaikeaa, niin harkitse melatoniinivalmisteita. Niitä saa apteekista ja ovat turvallisia käyttää, mutta vaikuttavat todella usealle henkilölle positiivisesti nukahtamiseen.

Kokeile myös fyysisiä rentoutumiskeinoja. Minä rullailen puoli tuntia ennen nukkumaan menoa kireitä lihaskalvoja auki. Istun päivästä suurimman osan tietokoneella, joten takareidet, pohkeet ja selkä ovat useasti todella jäykkänä.

10-20 minuuttia makoilua piikkimatolla on omiaan lievittämään stressiä ja auttamaan nukahtamisessa.

Muutama rullaus vapauttaa lihasjännitystä ja voi auttaa nukahtamisessa ja jopa unen syvyydessä.

Kokeile myös piikkimattoa, joita saa nykyään lähes mistä vain marketistakin, mutta varmasti urheiluverkkokaupoista. 10-20 minuuttia makoilua piikkimatolla on omiaan lievittämään stressiä ja auttamaan nukahtamisessa. Se myös vähän pakottaa vain makaamaan paikoillaan, jolloin et pääse räpläämään kännykkää yömyöhään.

Jos alkoholi ei sinulle aiheuta ongelmia, niin kyllä minulle yksi viskisiivu tumman suklaan kera antaa enemmän kuin ottaa. Älkää olko missään asioissa ehdottomia!

Väli- ja lepopäivät

Pidä niitä! On uskomatonta miten vähän pidämme taukoa tai annamme aikaa itsellemme. Oli kyse sitten perheenhoitamisesta, työnteosta tai salillakäymisestä, niin irtiottoja on tultava vähintään pari kuukauteen. Kun tällainen irtiotto on mahdollinen, niin tee sellaisia asioita, joista juuri SINÄ tykkäät.

Se ei ole irtiotto, että koko perhe menee lasten kanssa isovanhemille, jossa kuitenkin joudut kaihtimaan joka nurkassa vipeltävää muksua. Irtiotto on se, että viet muksut hoitoon ja lähdet leffaan, hakkaat Pleikkaria tai menette romanttiselle illalliselle (tai suoraan asiaan) paremman puoliskosi kanssa. 

Minulle irtiotto on ehdottomasti aika itseni kanssa ilman sosialisointia. Olen käytännössä koko päivän äänessä työelämässä, joten hiljainen huone, hyvä peli tai TV-sarja on juuri sitä mitä haluan. Nytkin on välipäivä, mutta jo tunnin "olemisen" jälkeen sain inspiraation kirjoittaa blogia. 

Se on jännä miten tauon antaminen itselle ja luvan olla tekemättä mitään, saattaakin antaa energiaa tehdä jotain. Kyse ei ole siitä (toivottavasti), että henkilö on ADHD, vaan stressin lieventymisestä. Tätä kannattaa miettiä vakavasti; milloin viimeksi olet antanut itsellesi hetken, jolloin EI tarvitse miettiä muita, tavoitteita tai suoriutumista? 

Aloita jostain

Tätä olen toitottanut varmasti kyllästymiseen asti, mutta aloita jostain. Ihminen on viivyttelyn mestari ja ongelmat kasaantuvat useasti niin isoiksi, että tuntuu epätoivoiselta yrittää muuttaa kaikkea.

Mutta sinun ei tarvitsekaan, kun aloitat ensin jostain asiasta, pienestäkin joka voi tuntua vähäpätöiseltä. Tämä muutos saa jotain ihmeellistä aikaan aivojen kemiassa ja saat uutta energiaa sekä motivaatiota.

Tämän avulla rikot kierteen ja uusia muutoksia alkaa tulla elämääsi pikku hiljaa enemmän.

No se siitä "saarnasta".

Aina ei ole mahdollista tehdä edes yhtä juttua yllä olevista, mutta pidä kuitenkin mielessä näitä vinkkejä seuraaran kerran kun ehdit vetää henkeä :)