Pillars of Eternity -peliarvostelu (2015) (Mac, PC, Linux)
illars of Eternity, eli Ikuisuuden Pilarit, on isometrinen roolipeli, joka mukailee vanhoja PC:n kuuluisimpia roolipelieepoksia kuten Baldur's Gatet ja Icewind Dalet. Peli julkaistiin 26.3.2015 ja on saanut lyhyessä ajassa aikaan valtavan suosion.
Peli on siitä mielenkiintoinen, että se palaa juurilleen tuomalla vanhan 2D-tyylisen grafiikan, dialogiin ja valintoihin perustuvan tarinankeronnan sekä vuoropohjaisen taistelun takaisin ruutuun. Tällainen peli antaa mahdollisuuden huomattavasti kattavammalle tarinankerronnalle, koska dialogi täydentää muuten staattista ympäristöä. Parhaimmat roolipelit yhä juontavat juurensa tällaisesta pelityylistä, vaikkakin uudet 3D-ropet ovat löytäneet vahvasti paikkansa pelaajien keskuudessa, erityisesti konsoleilla pelaamisessa. Käyn tässä läpi peliä pelaajan näkökulmasta, arvostelen pelikokemusta ja kokonaisuutta sekä paljon pieniä vinkkejä pelaamiseen aloittelijalle jutun lopussa. Mukana rutosti kuvakaappauksia!
Laita taustamusiikkina pelin alkuteema soimaan ja kahvikupponen käteen: http://www.youtube.com/watch?v=CYiptxBmzIg
Pelissä valitaan itselleen hahmo, jonka ominaisuudet vaikuttavat paljon pelin kulkuun. Tuttuja asioita ovat tietysti rotu ja hahmoluokka: ihminen, haltija, kääpiö jne. sekä soturi, maagi, varas jne. Tämän lisäksi on alahahmonluokkia sekä luonnonnollisesti valtava kirjo erilaisia taitoja (skillejä), jotka kehittyvät hahmon kanssa läpi pelin. Vinkkinä aloittelijalle on valita hahmoluokaksi soturi tai barbaari, jotta taistelut olisivat alussa helpompia. Valitsetpa minkä tahansa luokan, niin hyvin nopeasti saat rakennettua ensimmäisessä majatalossa itsellesi kuuden hengen joukon, jonka avulla kaikki alun tehtävät saat vietyä läpi.
Ennen kuin mennään syvemmälle peliin, niin tässä vähän historiaa isometrisistä peleistä ja PoE:n taustoista.
Baldur's Gatet kehitettiin 2000-luvun taitteessa ja erityisesti kakkososa on monien mielestä vaikuttavin koskaan tehty Forgotten Realms -maailmaan perustuva roolipelieepos, jonka pelitunnit olivat siihen aikaan häkellyttävät 100-200 tuntia. Ottaen huomiooon, että siihen aikaa ei ollut tyylinä tehdä kymmeniä koluttavia generoituja luolastoja, vaan pelitunnit koostuivat oikeista tehtävistä ja pelattavasta sisällöstä, niin tuollaisen laajuuden suunnittelu ja toteutus vaati ankaraa käsikirjoittamista pää- ja sivutehtävien suhteen. Myös PoE kehuskelee olevansa pitkä, joskaan ei niin pitkä, kymmenine sivutehtävineen sekä pitkällä pääjuonella varustettu peli.
PoE on/oli Kickstarter -kommuunin suurirahoitteisin peli. Pelin potentiaali ja fanien innostus sai aikaan massiivisen rahoituskampanjan, jonka myllyyn Obisidian lisäsi vettä keksimällä uusia etappeja, jotka saavutettuaan toisi peliin valtavasti lisää syvyyttä ja sisältöä. Peli on monella tapaa faniensa tuotos, vaikkakin pelintekijät itse ovat koko pelin taustalla niin juonen kuin toteutuksenkin suhteen.
Peli alkaa kun päähahmon karavaani väijytetään ja taistelun lomassa pelaaja kohtaa olennon, joka "repii sielun kappaleiksi". Paettuaan täpärästi "sielumyskyä" läheisiin raunioihin, pelaaja kohtaa vieläkin oudomman hahmon, jonka saa pelaajassa heräämään kyvyn nähdä olentojen ja esineiden sieluun. Tästä alkaa pääjuoni joka vie läpi Dyrwoodin.
Arvostelu
Kovasta roolipelikommuunin hypestä huolimatta peli on saanut valtaisan suosion ja hyvän vastaanoton. Jenkkipelisivustot kuvailet peliä "uskomattomaksi", "ultra-syväksi", "tarinaltaan rikkaaksi", "vanhan ajan tyyyliseksi" roolipeliksi. Ja sitä se on. Sinun ei tarvitse olla hard-core roolipelaaja, sillä pelin todella hieno tarinankerronta ja visuaalisuus vie mennessään aloittelijankin.
Jokainen graafinen asia on täynnä äärimmäistä tarkkuutta. Maisemat ovat täynnä yksityiskohtia, metsät, puut, pensaat ja vesi suorastaan hyppäävät ruudulta esiin. Jokaisen alueen tyyli kuvastuu kaikkeen siellä olevaan, kuten ränsistyneet rakennukset tai haljenneet katukivetykset. Harvoin tulee jäätyä tuijottamaan pelkkää maisemaa ja sitäkin oudompaa, kun kyse ei ole 3D-graafikan luomasta illuusiosta, vaan staattisesta kuvasta.
Erityisesti pidän "kynällä" piirretyistä konseptitaiteista, joita löytyy valtavasti. Pelin sisällä on ns. scriptattuja kohtaamisia, jotka vievät tarinaa hieman eteenpäin valintojen kera. Nämä tekstiseikkailut ovat yleensä kuvitettu hienoilla piirroksilla ja kuvaavilla teksteillä. Tällaisen pelin ideana on herätellä pelaajan mielikuvitusta, eikä piirtää kaikkea ruudulle grafiikkakortin ja Direct X:n uusien efektien avulla. Peli arvostaa pelaajan halua ymmärtää pelimaailmaa ja tutustua taustatarinoihin. Aivan kuten kirjoissakin, kirjoittaja saattaa käyttää paljonkin aikaa tarinan taustojen avaamiseen ja luomaan uskottavan pohjan pääjuonelle. Grafiikka on lähes täydellistä, mutta jos jotain pitäisi etsiä, niin hahmojen animointi ja detaljit voisivat olla parempia ja taisteluissa hahmot tuntuvat välillä katoavan toistensa taakse.
Musikki on pätevää, joskin ei yllä aikaisempien isojen budjettien pelien tasolle. Musiikki vaihtuu alueen mukaan ja luo vaikuttavan tunnelman. Ehkä olisin toivonut teemamusiikkiin jonkinlaisen tunnistettavan koukun ja sävelmän, mutta nyt tuntuu siltä, että otteita on niin Lord of the Ringsistä kuin vanhoista peleistä. Ehkäpä megaluokan säveltäjään tosin ei ollut järkevä käyttää rahaa, vaan itse pelin sisältöön. Äänet ovat laadukkaita ja täynnä voimaa eikä mikään yksittäinen efekti ala ärsyttämään. Ääninäyttely on hyvää, mutta sieltäkin puuttuu ne todelliset tähdet, jotka antavat persoonallisuutta hahmoille.
Tarina on mukaansa tempaava alusta lähtien. Pääjuoni vie nätisti pelaajaa eteenpäin, mutta sivutehtäviin pystyy poiketa milloin vain. Varoituksen sanana kuitenkin se, että englannin kielen taito on oltava hyvä ellei jopa kiitettävä. Dialogia on paljon, siis TODELLA paljon. Eräs pelintekijä hehkutti aikaisemminkin kirjoittaneensa kaksi MILJOONAA riviä tekstiä ja nyt varmasti yritti nokittaa ennätyksensä. Väittäisin, että kiitettävänä mutten kuitenkin natiivina englannin kielen taitajana katosi jopa itseltäni monessa kohtaan tekstien pointti, koska kuvaavaa tarinaa on niin paljon. Olisin toivonut hieman paremmin jäsenneltyä tarinan kerrontaa, sillä nyt teksti vaikuttaa lähes kaunokirjallisuudelta. Ehkäpä ison tuotannon peleissä muutkin lukevat tekstejä läpi ja yksinkertaistavat niitä hieman meille kuolevaisille?
Itse olen todella innnostunut pelistä ja kolme päivää sitä pelannut taukoamatta. Jäin kaipaamaan vain vähän perinteisempää loitsimista, jossa maagilla on todella laaja kirjo loitsuja valittavana, kuten vanhassa BG:ssä oli. En myöskään ihan vielä ymmärrä pelimekaniikkaa, koska säännöt ovat uusia. Nämä eivät kuitenkaan vaikuta pelinautintoon millään tavalla, vaan metsiä ja luolastoja koluaa sama kiilto silmissä, kuin vuosia sitten Baldureiden parissa.
Peliarvosana: 9/10
Osta peli Steamista: http://store.steampowered.com/app/291650/
Peli funkkaa hyvin vanhemmillakin koneilla, joten sitä ei tarvitse pelätä.
Ps. Tässä ihan OK youtubearvostelu http://www.youtube.com/watch?v=Ml3EdUJJOPw
Vinkkejä Pillars of Eternity -peliin ja pelaamiseen alkutaipaleella
Pelaaminen vaatii hiiren ja näppäimistön. Roolipeleistä tietämättömälle pelityyli ja taistelu voi olla hankalaa, joten älä turhaudu kuollessasi alun vihollisiin monta kertaa. Tallennus kannattaa aina ja useaan eri slottiin. Ennen jokaista isompaa aluetta tallenna peli omaan tallennukseen, jotta voit palata siihen menettämättä liikaa pelitunteja. Muista myös pikatallentaa F5-pikanäppäimellä kun liikut luonnossa lähes koko ajan ja etenkin voitettuasi taisteluita.
Taistelu
Taistelussa järjestä hahmot siten, että korkean "healthin" ja "endurancen" hahmot seisovat etulinjassa ja kohtaavat viholliset ensimmäisenä. Maagit, priestit ja muut loitsijat kannattaa laittaa seisomaan heidän taakse. Soturit ovat ns. tankkeja, eli pystyvät ottamaan paljon enemmän iskuja vastaan kuin heiveröiset loitsijat. Voit käyttää omia räätälöityjä ryhmämuotoja, kun klikkaat työkaluista auki "Custom formations" -editorin. Tämä on kätevä tapa saada loitsijoille enemmän etäisyyttä etulinjasta.
Taistelua tauotetaan välilyönnillä. Iske välilyöntiä ja tarkastele hiiren kanssa mihin kohteeseen soturit ovat hyökkäämässä. Kannattaa keskittää kaikki lyömään yhtä kohdetta, niin se kuolee nopeammin pois. Käytä sotureiden erikoiskykyjä, kuten "knockdownia" koko ajan, koska se palautuu joka taistelun jälkeen. Valitse maagi ja priesti taistelun välillä ja käytä heidän taikojaan niin tekemään tuhoa vihollisessa kuin suojaamaan sotureita etulinjassa.
Tässä esimerkki tilanteesta (pidemmällä pelissä), jossa sopivaan kohtaan sijoitetut soturit ja maagi saavat aikaan melkoisesti tuhoa vihuissa!
Älä anna hahmoillesi turhia "liikkumiskäskyjä", koska annat silloin bonuksen viholliselle lyödä sinua. Eli asemoi hahmosi ennen taistelua ja käytä hyökkäyskomentoja tai kykyjä vain.
Kaikkia kohtaamiasi vihollisia luonnossa ei tarvitse tappaa, varsinkaan kun et niitä välttämättä saa hengiltä. Laita hiipimismoodi päälle ja kierrä ne.
Tärkeintä alussa on kerätä kokemuspisteitä tehtäviä suorittamalla, jotta saat uusia tasoja hahmoillesi. Korkeampi tasoinen hahmo on parempi taistelemaan ja lopulta voit käydä hoitelemassa alun karhunkin pois ;)
Jokaisen vähän vaikeamman taistelun kiitoksena saat kokemuspisteitä ja yleensä arvokkaita tavaroita. Älä siis heti myy löytämääsi, vaan katso läpi tavarat ja ota käyttöön parhaimmat aseet. "Fine" ja uniikit nimet kuvaavat, että tavara on parempi kuin joka majatalosta löytyvä esine. Varusta siis päähahmosi parhaimmilla varusteilla ja aseilla, jotta se kestää tankkina vihollisten iskuja.
Taistelun jälkeen voit levätä käyttämällä "camping suppliesejä" tai mennä ilmaiseksi nukkumaan ensimmäisen kylän majataloon. Muista, että leirintävehkeitä mahtuu vain neljä inventaarioon, joten ennen kuin keräät sellaisen, niin nuku pois neljäs nuotio. Suosittelen säästämään leirintävehkeet myöhempää varten, koska ajalla ei ole merkitystä pelissä, eli voit aina matkustaa takaisin jo löytämiisi paikkoihin. Eri majataloissa läpi Dyrwoodin on maksullisia sänkyjä (kjeh kjeh, myös niitä), joista saa erilaisia bonuksia hahmojen statseihin. Tsekkaa siis maksullisten huoneiden erikoisuudet ja voit mm. nostaa alhaista älykkyyttä ylemmäksi ja näin päästä jostain dialogivaihtoehdosta eteenpäin.
Looting eli tavaroiden kerääminen
Kun keräät kuolleilta hahmoilta tavaraa, niin kerää KAIKKI tavarat. Ne menevät loputtoman syvään "stash" arkkuun ja sieltä ne voi myydä. Tavarat kannattakin myydä, koska tarvitset alussa kipeästi rahaa joukkiosi rakentamiseen.
Kun keräät tavaraa, niin klikkaa "stash"-ikonia ensin ja sitten vasta "kerää kaikki"-nappia. Näin et tukota hahmojesi inventaariota turhaan.
Kerää kaikki rikkaruohotkin maastosta ja älä myy niitä. Voit myöhemmin lumota esineitä "enchant" -kyvyllä ja niihin tarvitaan raaka-aineita. Myy siis vain tavaraa, jota et tarvitse (eli käytönnässä lähes kaikki muu mitä et pidä päälläsi). Voit pitää talleassa esim. hyvää kahdenkäden miekkaa, jos tarvitset isompaa lyöntivoimaa jotain kovempaa vastusta vastaan, johon pikkumiekka ei tehoa.
Liikkuminen kartalla
Isolle kartalle pääset kun liikut alueen laidoille ja klikkaa esiin tullutta navigaatioikonia. On tärkeä ymmärtää, että joka ilmansuuntaan voi löytyä uusi alue koluttavaksi. Käy siis alueen jokainen ilmansuunta läpi klikkaamalla navigaatioikonia. Voit vaikka heti matkustaa uuteen alueeseen ja palata taaksepäin, jonka jälkeen pääset uudelle alueelle mistä navigaatioikonista vain.
Erikoistilanteet tekstiseikkailuina
Erikoistilanteet ovat yleensä tilanteita, joissa tekstivaihtoehtoina kiivetään seinämää ylös tai kaiverretaan reikä seinään tai kiveen. Näitä varten tarvitaan yleensä kiipeilyvehkeitä ja vasara/taltta. Kun löydät näitä esineitä luonnosta, niin ÄLÄ myy niitä, vaan säästä näitä tekstiseikkailuita varten. Niihin ne on tarkoitettu.
Älä vain osta hienoja aseita, vaan lumoa ne itse
Muistatko, että sinun piti kerätä kaikki rikkaruohotkin talteen eikä myydä niitä? Esineitä voi lumota itse ilman erikoiskykyjä. Klikkaa esim. "Fine swordia" oikealla napilla ja ruudun alareunasta valitse "Enchant". Valitse lumous vasemmalta ja käytät automaattisesti kerättyjä raaka-aineita sekä jonkin verran rahaa. Tätä ei kannata tehdä alussa, koska rahat ovat tiukalla. Ei myöskään kannata turhaan lumota perusaseita, vaan vähintään "fine" tai nimekkäitä aseita.
Hahmot ja hahmon kehitys
Ensimmäisessä kylässä saat matkaasi maagin, joka on pelin yksi varsinaisista matkustuskumppaneista. Näillä hahmoilla on omia sivutehtäviä ja juttelevat sinulle sekä muille aika ajoin. Näistä kannattaa lopulta rakentaa joukkiosi, koska ne rikastavat pelikokemusta paljon. Tee kuitenkin heti alussa itsellesi kuuden hengen ryhmä (mikäli rahaa riittää), joka koostuu kahdesta soturista/barbaarista, priestistä, maagista ja valitsemastasi kahdesta muusta hahmoluokasta. Voit myös olla ostamatta muita hahmoja ja odottaa, että kohtaat pelin tarjoamia matkustuskumppaneita.
Kun saat tarpeeksi kokemuspisteitä (experience points) tehtävistä ja tapettuasi erilaisia olentoja, niin voit nostaa hahmojesi tasoa ylemmäksi. Jos et huomannut hahmon "levelaamista", niin katso onko potretin vieressä pieni plus-merkki ja klikkaa sitä. Pääset näin valitsemaan lisää kykyjä hahmollesi. Valitse alussa luokkakohtaisia erikoiskykyä, koska ne ovat todella tehokkaita. Myöhemmässä vaiheessa voit valita enemmän puolustukseen tai hyökkäykseen perustuvia kykyjä.
Kehitä päähahmosi lore-kykyä ainakin vähän, jotta saat dialogeissa avattua erilaisia vaihtoehtoja. Itse kehitin myös mechanical kykyä heti aika ylös, jotta saat tiirikoitua lukittuja arkkuja ja ovia auki. Säästä myös kaikki tiirikat mitä löydät äläkä myy niitä.
Katso video hahmonkehitykestä täältä.
Kameran hallinta ja pikanäppäimet
Pikkuvinkkinä kameran liikutteluun. Käy asetuksissa "controls" kohdassa vaihtamassa "camera up, down, left ja right" näppäimet nuolinäppäimistä WASD-näppämiiin, siten että W on ylös, A vasemmalle, D oikealle ja S alas. Muuta myös "game" kohdassa scrollausnopeus vaikka 2.5- tai 3 -kertaiseksi Näin voit liikuttaa ruutua vaesmmalla kädellä, kun oikea hiirikäsi antaa komentoja. Todella hyvä muutos!
Dialogeja lukiessasi voit painaa vain välilyöntiä (spacea), jolloin pääset seuraavalle sivulle jutussa. Hiirtä ei siis tarvitse klikataksesi "continue"-nappia.
Voit antaa pikanäppäimiä sotureiden ja maagien yleisimmille kyvyille pitämällä hiirtä kyvyn päällä ja painamalla näppäimistöstä vaikka Q-kirjainta. Numeronäppäimet toimivat hahmojen pikanäppäiminä, joten esim. jos vaikka haluat ykkössoturisi lyövän "knowdownin", niin paina 1 ja sen jälkeen Q, jonka jälkeen vihollista. Shift-pohjassa voit jopa aikatauluttaa komentoja putkeen. Voit myös käydä asetuksissa antamassa pikanäppäimen "valitse kaikki hahmot" napille ja vaihda se "pykälä" näppäimeksi, numeron 1 vasemmalla puolella (jos on), niin saat vasurilla valittua nopeasti kaikki hahmot.
TAB-näppäintä painamalla näet kaikki kohteet ja nimet ruudulla, joten klikkaile sitä useasti. Muista myös hiipiä muuallakin kuin etsiessäsi vihollista, sillä jos "sneak" kyky on riittävän korkea, huomaat salaisia kätköjä ja salaovia, joita TAB-näppäin ei muuten näe. Alussa mm. lohikäärmeen luurangon päässä on timantteja.
Jumissa jossain tehtävässä?
Jos olet jumissa, niin luultavasti et ole tehnyt mitään väärin, et vain löydä oikeaa henkilö jolle puhua. Katso silloin päiväkirjaasi painamalla J-näppäintä. Sieltä löydät "quests"-kohdasta lisää informaatiota tehtävästä ja luultavasti tarkemmat ohjeet mistä ko. henkilö löytyy.
Varoituksen sanana, älä tapa turhaan taloissa olevia ihmisiä, koska ne saattavat liittyä johonkin sivutehtävään. Varastaminen kannattaa, mutta saatat joutua hyökkäyksen kohteeksi ellet hiivi varastaessasi.
Screenshotteja
Ja sitten todella paljon kuvia, olkaa hyvät. Voit avata kuvan uuteen ikkunaan, niin näet sen täydessä resoluutiossa. Kännykällä jos zoomaat, niin näet yksityiskohtia.